För att visa att det rör sig om undantagen transport kan du som förare antingen skriva det på baksidan av diagrambladet eller använda ”out of scope”-funktionen i den digitala färdskrivaren. Vid en eventuell kontroll kommer det krävas ytterligare information för att visa att det rör sig om en undantagen transport, vilket undantag som är aktuellt med mera. Ska du lämna en bil på verkstad så ska du göra så här: När du har parkerat så tar du ut ditt kort.
Digital färdskrivare, där kör- och vilotider registreras digitalt i en fordonsenhet och på ett förarkort. Om du ska ställa en bil på verkstad så ska du skriva ut en remsa (timmar fordon) när du ställer bilen. Sen sätter du färdskrivaren i OUT- läge.
Om du är ett företag som har bilar med digitala färdskrivare så skall du göra så här. Ett företags skyldighet är att ”låsa” in sina data som lagras när företagets bilar används. Detta görs för att ingen annan skall komma åt den data som skapats när lastbilarna används.
I de digitala färdskrivarna kallas detta företagslås. Om föraren innehar ett förarkort för digital färdskrivare ska detta alltid medföras. Om föraren saknar digital information eller diagramblad för någon av dessa dagar ska ett intyg, som förklarar varför informationen saknas, medföras. I den tekniska specifikationen för den smarta färdskrivaren finns en text om att de äldre digitala färdskrivarna får användas till slutet av deras livscykel för inrikestransporter.
För internationella transporter gäller i stället att fordonen ska vara utrustade med den nya smarta färdskrivaren senast år efter att de blivit obligatoriska. Vi har i Sverige två fabrikat av färdskrivare , Siemens VDO och Stoneridge. Dessa finns också i olika generationer och olika modeller fast det ser ut som antingen en Siemens VDO eller en Stoneridge (endast innanmätet som skiljer). Smarta färdskrivare. Har du något du undrar över så skicka din fråga till oss genom att klicka på länken Kontakt ovan.
En del färdskrivare frågar ändå om startland och då är det bara att välja det land du befinner dig i igen. Då kan du köra i OUT-läge, men behöver du köra utanför för att tanka eller annat så ska sätta i ditt kort. En färdskrivare registrerar förarnas kör tider och vilotider, bland annat. Tack vare att dessa uppgifter registreras kan förarna, företagen och myndigheterna kontrollera att reglerna följs. Vad är en digital färdskrivare ? En digital färdskrivare registrerar per automatik kör- och vilotider i ett fordon och på ett förarkort.
Out läge används för att spara på EU körtid (timmar körning, min rast, timmar körning). Digitala versionen sätts på OUT under sådant arbete, går att göra. För att få köra en lastbil med digital färdskrivare krävs ett förarkort.
Deras körtid räknas som annat arbete och kan ställas in som out-läge på skrivaren. Ja är linjen under mil från utkörningsplatsen så behövs ej färdskrivare användas. Har för mig dock att finns det en sådan i bussen så ska denna sättas i OUT läge för annars tror jag man riskerar böter även fast linjen faller inom dom milen. Ladda ned färdskrivardata från vart du än är i världen.
Sedan ingen inmatning av vad som skedde innan dvs vilan därav frågetecknen som INTE får finnas på digital färdskrivare. Sätta färdskrivaren i OUT-läge Ställer du en bil på verkstad så ska du skriva ut en remsa timmar fordon när du ställer bilen och sen sätta den i OUT-läge. Då försvinner OUT-läget automatiskt.
Byggd efter dina behov. Den Duo² Färdskrivare. Under utvecklingen av vår senaste färdskrivare upptäckte vi att många förare ofta överskrider den tillåtna dagliga körtiden eller att de tar för korta raster. Därför skapade vi Duo-teknologin, ett beslutshjälpmedel som visar realtidsuppdateringar av aktuella kör och vilotider. De som inte följer riskerar tunga ekonomiska påföljder.
Syftet med det digitala färdskrivarsystemet är att förbättra trafiksäkerheten, säkerställa rättvisa konkurrensvillkor mellan olika transportföretag och -former samt att förbättra förarnas arbetsförhållanden. Digitala färdskrivare används i alla EU-länder och i AETR-medlemsstaterna (bl.a. Ryssland). Arbetssätt för användning av färdskrivare.
Användning digitala färdskrivare. Nedan ser ni diverse instruktionsfilmer kring handhavande av färdskrivare. Att använda vid nyanställning eller vid behov av vidareutbildning. Instruktionsfilmer Stoneridge.
Manuell inmatning vid arbetspassets början. Färdskrivare är en anordning som enligt lag ska finnas på tunga lastbilar och bussar som ingår i yrkestrafik som kontinuerligt registrerar hastighet samt kör- och vilotider. Motiveringen till kravet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar