tisdag 26 december 2017

Installera motorrumsfläkt

Till-luft är draget med slang från sittbrunnen till en punkt strax framför motorns luftintag. Torbjörn Lindahl:Jag har i min segelbåt installerat en motorrumsfläkt då temperaturen blir väldigt hög motorrummet. Problemet är att fläkten låter så mycket att den hörs över dieseln, den har dessutom onödigt stor kapacitet varför jag vill sänka varvtalet på den.


Jag hade tänkt installera motorrumsfläkt (ar) i vår båt. Den främsta anledningen är att få ur den varma motorlukten som jag. Var ute dar i midsommar och kör min motorrumsfläkt på halvfart när. Kan tillägga att efter detta så ska jag installera en kg brandsläckare.


Vi har en md 2 (peugotmotor). Vi pressar aldrig motorn utan tuffar lugnt i 6-knop och temperaturmätaren visar ca grader. Har nu läst att det är väldigt viktigt att ha ordentlig ventilation, så jag bara undrar, verkar det som att det är tillräckligt eller ska man skaffa sig en bra moto. Jabsco fläktar är utvecklade för kontinuerlig drift och kan därför användas för andra områden där ventilation eller luftkylning krävs. Slanganslutning till motorrumsfläkt Roca.


Mycket lättmonterad eftersom den kan placeras var som helst på ventilationsslangen. Vi är störst i Norden på båttillbehör! Tillsammans gör vi båtlivet! Var ute dar i midsommar och kör min motorrumsfläkt på halvfart när jag kör.


Igår så började det lukta bränt distans hemifrån, rök under väggen och bensin motor. Snacka om panik man fick innan man kom på detta. Fläkten var glödhet och kablar var på väg att smälta.


Kommer inte ha nya. Jag har en Alfa med en Aq 1( aluminumbåt med bensinmotor inombordare ) Har hört att man ska ha en motorrumsfläkt för att ventilera ut ev bensinångor ur motorrummet. Askeladden 7Logga in för att följa detta. NBS, Nordisk Båtstandard för fritidsbåtar och gällande CE-krav. Koppla ihop ledningsnäten enligt bild.


Den separata 2-poliga ledningen är till för oljetrycklampan (lysdiod). OK, men beskrivningen om hur installera lämnar mycket att önska. Bild och text är felaktiga, förmodligen något som någon kines hittat på, stämmer i alla fall inte med verkligheten. Jabsco motorrumsfläktar för fläns-slangmontering som är designade för ventilation i motorrummet före start. Men, med lite tekniskt kunnande går det ju bra.


Aktiv friskluftsventilation helt utan driftskostnader. Enkel att installera. Integrerad solpanel (ger 9-V). Spjäll med skjutreglage och dragsnöre för steglös justering av luftflödet. Med partikelfilter (G3).


Flödesriktningen kan ändras genom att vända på fläkten. Går inte det får man installera en hävertbrytare. Den gör så att den släpper in lite luft när det blir undertryck i systemet.


Toalettstol med hävertbrytare. Septiktank med sugtömning Det finns flera sätt att installera en septitank på en båt. Tunnelmonterade bogpropellrar för båtar mellan till meter.


En bogpropeller är en god hjälp vid manövreringen av din båt, särskilt när det blåser eller i trånga lägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Energiarmband test

Vi hjälper dig hitta lägst pris på produkter inom skönhet och hälsa. Hitta rätt produkt till rätt pris. Jämför pris på kontaktlinser. Se...