torsdag 21 december 2017

Instruerande text åk 6

Vilka är dina favoritlekar? Välj ett spel eller en lek. Tänk dig att du ska förklara för någon som inte vet hur det går till. Skriv en instruktion till ett spel eller en lek. Till exempel när du ska koppla in en dator, följa ett recept eller spela ett spel.


Det är viktigt att instruerande texter är lätta att följa, annars blir det lätt fel.

Text i punktform preciserar citaten ytterligare. Eleverna arbetar med de språkliga drag som används i instruerande texter , som verb i imperativ och korta tydliga meningar. Genom materialet Zick Zack Skrivrummet Åk kommer vi att: - lära oss uppbyggnaden av en instruerande text. En instruerande text ska visa och berätta för läsaren hur hen ska gå till väga när hen ska göra något. Det är härligt att märka att de av våra sexor som har gått hos oss under hela sin skoltid eller i alla fall under skolår 4- gått har koll på strukturer och språkliga drag.


Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter , t ex faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare Textspanarna Texter som kombinerar or bild och lju t ex webbtexter, spel och tv-program. Pedagogisk planering: Skriva argumenterande, berättande, beskrivande, förklarande, instruerande och återberättande texter. Nedan visas elevexempel.


Eleverna i åk har skrivit instruerande texter om hur man räknar ut rabatten på någon.

Det kan vara en arbetsuppgift, en manual, ett recept, spelregler till ett dataspel eller en laboration. Titta tillsammans på filmklippet för att få en snabbintroduktion! Vi jobbar just nu ämnesövergripande med svenska och no i vår åk 5- 6. Alla våra ämnesövergripande jobb utgår från ett språkutvecklande arbetssätt och STL (Skriva sig till lärande). I detta område har vi fördjupat oss om djur och i svenskan har vi jobbat med hur man skriver beskrivande texter utifrån ett no-perspektiv. I vår kommer ni att skriva nationella prov som testar såväl läsförståelse som er förmåga att skriva texter.


Här nedan finner ni gamla nationella prov som vi övar på att göra tillsammans i klassen. Där har eleverna jobbat med att förstå uppbyggnaden av en instruerande text samt dess viktiga delar för att sedan skriva en egen instruerande text. Inom textgenren instruerande text har vi jobbat med ett recept och eleverna fick följa ett recept för att göra chokladbollar.


Djurspanarna - läsläxa. Detta ska finnas med i din instruktion: - Rubrik som talar om vad det. Vi läste olika förklarande texter och undersökte textens struktur, grammatik och innehåll först för att lära oss hur en förklarande text är uppbyggd. Vi fortsatte med att arbeta praktiskt med att skapa olika förklarande texter innan vi på egen hand skulle skapa vår egen förklarande text.


Redan i åk provade eleverna på att följa en instruktion och göra en älg i papper. Här ovan visas ett exempel på hur vi fortsatt med det multimodala lärandet och hur en elev inspirerades vidare och skapade en älgmask. Under förra läsåret använde vi Livet i Bokstavslandets material för åk när vi arbetade med instruerande texter. Det kan gälla en arbetsuppgift, ett recept, spelregler till ett dataspel eller ett experiment.


Syfte är att lära ut något på ett sätt som gör att läsaren kan följa instruktionen och lyckas nå slutresultatet. Det gemensamma temat i F- var instruerande text men ämnesinnehållet var fritt.

Flera klasser hade arbetat med instruerande text kring julpyssel. Bergaskolan Välkomna till vår blogg! En annan viktig aspekt är att det blir ett tydligt samband i skolarbetet. I fas skrev vi gemensamt en instruerande text om att borsta tänderna. Det blev lite roligt då jag försökte följa elevernas uppmaningar om hur jag skulle göra.


Det räcker ju inte bara att stoppa in tandborsten i munnen. Eleverna förklarade mera. Instruktionerna måste bli flera. I åk 1-är det nog också vanligt att man skriver texter gemensamt, före barnen skriver enskilt, men fas är vi nog inte lika tydliga med. Många gånger hoppar man nog från fas direkt till fas och då är det kanske inte så förvånande att barnen inte klarar av att skriva en individuell text.


Genrepedagogik instruerande text. Alla former av instruerande text går att använda eftersom de finns överallt i samhället och oavsett hur nya eleverna är i Sverige måste de ändå gå iland med att följa instruktionerna för att till exempel: sätta på tvättmaskinen, boka tid i tvättstugan, koppla in TV:n och. Cirkelmodellen består av fyra faser.


Det innebär att när jag inför en ny typ av text som eleverna skall lära sig att skriva så gör jag på ett visst sätt och arbetar efter en viss ordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Energiarmband test

Vi hjälper dig hitta lägst pris på produkter inom skönhet och hälsa. Hitta rätt produkt till rätt pris. Jämför pris på kontaktlinser. Se...