måndag 5 februari 2018

Dra el i dockskåp

Dra el i dockskåp

Behöver man lampor, typ taklampor och så dessa sladdar: bamba. Vem har rätt i denna händelse! Vem tycker du ska hälsa först? Hur sköter jag det? Så här såg Jugendhuset ut invändigt innan jag började inreda det.


Vi går igenom grunderna för eldragning i dockskåp med ledning. Vad ska man tänka på, vad behövs etc. Vi monterar också stickpropp på en sladd och testar att det fungerar.


Kostnad: 2SEK, arbetshäfte med vägledning ingår. Men vad kan en årig flicka tänkas vilja ha för elektriska finnesser i sitt dockhus. Och då menar jag verkligen fantast, det finns redan dockskåp här. Jag tog kontakt med hon som sålde det här, tyvärr fanns ingen el och det måste ju gå att ha lampor i. Att dra el själv kan vara lockande för den som har ett hum om hur man gör.


Dra el i dockskåp

Dra el själv – inte alltid en ljus idé. Undersökningar har visat att väldigt många svenskar struntar i reglerna och utför otillåtna elarbeten i hemmet. El ska tas från en befintlig kopplingsplint på annan vägg och sedan bara dra ner en ny kabel till det nya uttaget. Att dra elen i VP rör eller dyligt i nya väggen och sedan ett infällt utttag, klart snyggast men får man göra det utan behörighet? En blogg om dockskåp och miniatyrer.


Your shopping basket is empty! Vad drar mest el i ditt hem? I äldre villor finns elsystem som inte är i närheten av dagens säkerhetskrav. Principen är att dra fram el till de platser man vill ha det, med minsta möjliga bök. Antingen sätter man en takdosa mitt i rummet i taket som man utgår från, eller så följer man kanske en vägg, och drar vidare från tidigare dosa.


Annars för elen är det som nämnts, är det bara att tråda om, man drar i nya trådar. Hos Lekmer finns trygga och populära leksaker. Ett dockskåp med alla de rätta detaljerna. Med dockskåpet Lundby Life har du allt du kan tänkas behöva för att skapa din egen drömvärld!


Det här lekfulla dockhuset har vackra designtapeter från Sandberg Wallpaper och dörrar målade i olika lekfulla färger. Så var det dags för mitt dockskåp att få sig en rejäl renovering. Det blev fort slitet redan på 90-talet och jag har länge velat fixa till det men inte orkat. Nu tog jag äntligen tag i det.


Dra el i dockskåp

Med hjälp av tvååringen målade vi först garage-delen. Jag fick en offert från en elfirma där min bror jobbar för några år sen. Det som skulle göras va då att byta ALL gammal el och dra ny enligt dagens standard.


Golv-, bords- och taklampor. Lampetter och utebelysning. Kika gärna på detaljer. Här hittar du det mesta för dockhus-ljuset. Klicka på bilden så blir. The Mulberry lane omålat dockhus.


Installera spotlights på ett säkert sätt. Det som förr endast var exkluderat till de lite mer luxuösa badrummen är idag lite av var mans sak och något som dessutom finns i nästan varje rum. Parkera bilen över virket!


Trä är från marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Energiarmband test

Vi hjälper dig hitta lägst pris på produkter inom skönhet och hälsa. Hitta rätt produkt till rätt pris. Jämför pris på kontaktlinser. Se...